Tags

, , , , ,

IMG_1172

Het is een familiekwaal. Mijn oma deed het, mijn vader doet het en ook ik moet het geloven: ‘Hallo, ik ben Anna en ik ben een Hoarder.’ ‘Hallo Anna.’
Net als de generaties voor mij wil ik altijd alles bewaren. Want ja, wie weet heb je het ooit nog eens nodig! Dit zorgt echter voor kasten, dozen en planken vol dingen die nooit weer aangeraakt worden.
Gelukkig heeft mijn moeder ook nog wat invloed gehad in de samenstelling van mijn genen. De behoefte aan orde en regelmaat die zij mij heeft meegegeven, hebben gezorgd voor de volgende vijf tricks om de verzamelwoede onder controle te houden.

Trick 1: Geef voor elke categorie spullen een bepaald limiet aan ruimte. Voor mijn huid- en haarverzorging en make-up heb ik bijvoorbeeld ‘maar’ één lade. Wanneer deze vol komt te zitten, mag ik geen nieuwe lade leegmaken maar moeten er dingen worden weggedaan.

Trick 2: Wanneer je aan het uitruimen bent, stel je jezelf bij elk item de volgende vraag: Heb ik het in het afgelopen jaar gebruikt? Nee? Weg!

Trick 3: Stel voor jezelf altijd een limiet voor de de hoeveelheid dat je in huis mag hebben/halen. Ik mag bijvoorbeeld van mijzelf nooit meer dan drie geurkaarsen op voorraad hebben, één mascara als back-up en met 2+2 aanbiedingen mag ik alleen meedoen als van de productlijn (bv, Andrélon) geen enkel product in mijn lade al aanwezig is.

Trick 4: Houd goede doelen en donatieacties in de gaten. H&M heeft op dit moment bijvoorbeeld de Long Live Fashion actie lopen. Laat je oude of ongebruikte fashion geen vuilnis worden. Je doet een goede daad door het in te leveren!

Trick 5: Vertel anderen over jouw plannen om je kasten uit te ruimen. Bij deze een stukje psychologie: wanneer je uitspreekt naar personen die belangrijk voor jou zijn dat je jouw kasten gaat uitruimen, ben je eerder geneigd om je geplande gedrag uit te voeren. Dit komt voornamelijk omdat dit zorgt voor een bindend gevoel met het geplande gedrag. Je hebt dus meer het gevoel dat je na je uitspraak die kasten wel MOET uitruimen binnenkort. Geen ontkomen meer aan dus!

Alle bovenstaande tips hebben mij geholpen om vorige week twee volledige, volle vuilniszakken te vullen met kleding. Beide zakken gaan naar de actie van H&M.
Heb jij nog tips en tricks die jij inzet om niet te veel troep in huis te hebben? Ik hoor het graag van je in de reacties!

xx Anna

